Oblíbená značka Vans má svou pohnutou historii

Kalifornská firma Vans, zaměřená na výrobu sportovní obuvi a oblečení, byla založena Paulem Van Dorenem v roce 1966. Zájem o obuv v něm vzbudila jeho matka, která pracovala jako šička v místní obuvnické firmě. Snem mladého Paula bylo vybudovat vlastní firmu, což se mu ve spolupráci s bratrem Jamesem a několika přáteli také podařilo. Po čtyřech letech tvrdé práce se Vans stal vyhledávanou značkou sportovní obuvi se sítí prodejen i mimo Kalifornii.

Bouřlivá 70. léta a vzestup firmy Vans

Následovala plodná 70. léta, která přála rozvoji hudby, filmu, umění i sportu. Mládež měla své sportovní i hudební idoly – Seana Penna, Jamese Deana, Johna Travoltu, kteří udávali trendy v oblékání i módním stylu. Sean Penn se v roce 1982 objevil ve filmu Fast Times at Ridgemont High v modelu od značky Vans a tím se přičinil o její raketový vzestup. Kdo neměl tenisky od Vans - ten byl pro své okolí naprostý outsider.

Rozšíření obchodních aktivit mimo Ameriku

Obuv a oblečení značky Vans se začaly prodávat i v ostatních zemích a následně po celém světě. Vans expandoval a ve svém výrobním programu se zaměřoval na modely vhodné pro cyklistiku i basketbal a samozřejmě skateboarding. Vyznavači skateboarding se stali cílovou skupinou, jež si obuv značky Vans velmi oblíbila. V roce 1976 pověřil Paul Van Doren vedením firmy svého bratra Jamese, aby měl prostor pro vlastní koníčky a seberealizaci.

Konkurenční boj a bankrot společnosti Vans

Úspěch však nemusí trvat věčně a není dobré usínat na vavřínech. Společnost Vans začala svádět těžký boj s konkurencí značek Adidas a Nike, které se rovněž specializovali na sport. Po svém počátečním úspěchu se dostala až na samotné dno. Ani kolekce obuv určené pro break dance jí zašlou slávu nevrátila. V roce 1984 stála na pokraji bankrotu. To byl přesně ten okamžik, kdy se Paul Van Doren znovu vrátil do hry.

Záchrana společnosti Vans a nová firemní strategie

Paul Van Doren - zakladatel společnosti vytvořil novou výrobní a obchodní strategii postavenou především na kvalitě tenisek od Vans a roku 1987 se společnost podařilo vyprostit z dluhů. Uvědomil si, že společnost nutné potřebuje novou ikonu a zaměřit se i na další reklamní a podpůrné aktivity, které zviditelní jméno firmy. Novou ikonou firemního týmu se stal mladý skateboardista z Liverpoolu - Geoff Rowley.

Historie značky Vans

Geoff Rowley – nová ikona Vans

Statný a tichý skateboardista se zájmem o punk se stal zajímavou ikonou značky Vans. V roce 2011 se objevil v malé roli ve filmu režiséra Elgina Jamese - Little birds, ale jeho hlavním zájmem byl především skateboarding. Jeho přičiněním se rozšířila výroba bruslařských bot s funkční převahou vulkanizovaného procesu. Díky němu došlo k výraznému odlehčení tenisek a zvýšení komfortu jejich nošení při sportovních aktivitách.

Spolupráce s Warped Tour a Triple Crown

V roce 1995 navázala společnost Vans spolupráci s organizátory putovního festivalu se Warped Tour. Následně sama uspořádala svůj vlastní festival s názvem Vans US Open of Surfing, jímž chtěla oslovit své příznivce z řady skateboardistů, BMX, surfařů, punkerů či surfistů. V roce 1997 navázala spolupráci s Triple Crown a také se rozhodla pro otevření vlastního skateparku v Londýně – House of Vans - centrum sportu i kulturních událostí.

Úspěch v médiích i oslava 50. výročí vzniku společnosti

Promyšlený podnikatelský koncept, rozvážné investice, nevšední design i ohlas ze strany zákazníků. Tak lze charakterizovat společnost, kterou časopis Forbes v roce 2000 a 2001 označil za jasného favorita mezi malými americkými firmami. Tento trend naštěstí firmě Vans vydržel i nadále, a tak mohla v roce 2016 oslavit 50. výročí svého založení. Své fanoušky nezklamali a dnešní generace mladých sportovců se může těšit na další skvělou kolekci.